ΔΩΡΕΑΝ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΑ
για παραγγελίες 35€ και άνω
ΚΑΛΩΣ ΟΡΙΣΑΤΕ!
ΔΩΡΕΑΝ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΑ ΑΝΩ ΤΩΝ 35€

Dame Anita Roddick

Με δύο λόγια:
Γεννήθηκε: 23 Οκτωβρίου 1942
Απεβίωσε: 10 Σεπτεμβρίου 2007
Παντρεύτηκε: T. Gordon Roddick, 1970
Παιδιά: Justine 1969, Samantha 1971
Εγγόνια: Maiya Hopi 1994, Atticus-Finch 1998, Osha Sophia Bluebell 1998
Μόρφωση: Maude Allen Secondary Modern School for Girls, Littlehampton;
Newton Park College of Higher Education, Bath

Καριέρα 1962-76
Library of International Herald Tribune, Paris
Καθηγήτρια Αγγλικών και Ιστορίας, Αγγλία
Women's Rights Dept. of International Labor Organization (ILO), με βάση στα Ηνωμένα Έθνη, Γενεύη
Ιδιοκτήτρια και Manager ενός εστιατορίου και ξενοδοχείου στο Littlehampton
Άνοιξε τη The Body Shop στο Μπράιτον, West Sussex, Αγγλία στις 26 Μαρτίου 1976

Διαχειρίστρια/Μέλος Συμβουλίου
Από το 1984 The Body Shop International
Από το 1989 The Body Shop Foundation
Από το 1994 Mother Jones' Magazine - Foundation for National Progress, USA
1996 - 1997 Human Rights Watch, USA
Από το 1999 The Ruckus Society, USA
Από το 2003 Nuclear Age Peace Foundation, USA

Υποστηρίκτρια
Από το 1991 Schumacher College for Human Scale Education
Από το 1994 Association for Creation Spirituality
Από το 1996 Body and Soul (women & families with HIV and AIDS)
Από το 1998 EMMA (Ethnic Minority Media Awards)
Από το 2002 Findhorn Foundation College
Από το 2002 My Acre Of Africa, South Africa
Από το 2004 The Forgiveness Project
Από το 2007 The Hepatitis C Trust
Από το 2007 Emmaus Hampshire

Βραβεία
1984 Veuve Clicquot Business Woman of the Year
1988 OBE - Order of the British Empire
1988 British Association of Industrial Editors, Communicator of Year
1991 Center for World Development Education's World Vision Award, USA
1991 The Financial Evening Standard Outstanding Entrepreneur Analysis Award
1992 National Association of Women Business Owners (US) Business Leader of Year
1993 Banksia Foundation's Australia Environmental Award
1993 Mexican Environmental Achiever Award
1993 National Audubon Society Medal, USA
1994 Botwinick Prize in Business Ethics, USA
1994 University of Michigan's Annual Business Leadership Award, USA
1994 Daily Express/Moet & Chandon Business Award
1995 Women's Business Development Center's First Annual Woman Power Award, USA
1996 Women's Center's Leadership Award, USA
1996 The Gleitsman Foundation's Award of Achievement, USA
1996 Institute of Charitable Fundraising Managers (UK), Philanthropist of the Year
1997 United Nations Environment Programme (UNEP), Honouree, Eyes on the

Περιβάλλον
1998 Marketing Retail Design Award
1999 British Environment & Media Award
1999 Chief Wiper-Away of Ogoni Tears, Movement for the Survival of the Ogoni People, Nigeria
2001 International Peace Prayer Day Organisation's Woman of Peace
2003 DBE (Dame Commander of the British Empire)

Βιογραφία
Η Anita γεννήθηκε το 1942 στο Littlehampton, μία Αγγλική παραθαλάσσια πόλη, παιδί ενός ζευγαριού Ιταλών μεταναστών. Ανέπτυξε μία ισχυρή αίσθηση ηθικής από νεαρή ηλικία, από τη στιγμή που διάβασε ένα βιβλίο για το Ολοκαύτωμα σε ηλικία μόλις 10 ετών. Εκπαιδεύτηκε ως καθηγήτρια αλλά μία εκπαιδευτική δραστηριότητα που παρουσιάστηκε σε ένα kibbutz στο Ισραήλ έγινε η αφορμή να μετατραπεί αυτό το ταξίδι σε ένα επαγγελματικό ταξίδι σε όλο τον κόσμο. Αμέσως μόλις γύρισε πίσω στην Αγγλία, η μητέρα της τής γνώρισε ένα νεαρό Σκοτσέζο που ονομαζόταν Gordon Roddick. Το δέσιμό τους ήταν άμεσο. Μαζί, άνοιξαν ένα εστιατόριο και στη συνέχεια ένα ξενοδοχείο στο Littlehampton. Παντρεύτηκαν το 1970 και απέκτησαν δύο παιδιά.

Η Anita δημιούργησε τη The Body Shop στις 26 Μαρτίου του 1976 προκειμένου να αποκτήσει ένα εισόδημα για τον εαυτό της και τις δύο κόρες της, ενώ ο Gordon έκανε το γύρο της Αμερικής. Δεν είχε γνώσεις ή εμπειρία και το μόνο επιχειρηματικό της δαιμόνιο ήταν η συμβουλή του Gordon να κάνει πωλήσεις £300 την εβδομάδα. Η Anita αντιμετώπισε την επιχειρηματικότητα ως μέσο επιβίωσης και πίστεψε έντονα στη δημιουργική σκέψη. Το να έχει το δικό της κατάστημα την έμαθε ότι οι επιχειρήσεις δεν είναι οικονομική επιστήμη αλλά εμπόριο: αγορά και πώληση, η δημιουργία ενός προϊόντος ή υπηρεσίας τόσο καλής που οι άνθρωποι να θέλουν να πληρώσουν γι’ αυτήν. H εμμονή της στις επιχειρηματικές πεποιθήσεις για περισσότερα από 30 χρόνια έκανε τη The Body Shop σήμερα μία επιχείρηση με περισσότερα από 2.200 καταστήματα σε 55 διαφορετικές αγορές. Και πάντα υποστήριζε πως δεν έχει ιδέα πως τα κατάφερε όλα αυτά!

Δεν ήταν μόνο η οικονομική ανάγκη που την ενέπνευσε να δημιουργήσει τη The Body Shop. Τα πρώτα της ταξίδια της προσέφεραν πλήθος εμπειριών. Ασχολήθηκε με τις κοινότητες που καλλιεργούν και ψαρεύουν, με ανθρώπους που δεν γνωρίζουν τη βιομηχανία και γνώρισε τελετουργίες σώματος από γυναίκες σε όλο τον κόσμο. Επίσης, η λιτότητα στην οποία ζούσε η μητέρα της κατά τη διάρκεια του πολέμου την οδήγησε να αμφισβητεί τις συμβάσεις της λιανικής πώλησης. Γιατί να πετάξεις μία συσκευασία ενώ μπορείς να την ξαναγεμίσεις; Γιατί να αγοράσεις περισσότερη ποσότητα προϊόντος απ’ όση πραγματικά χρειάζεσαι; Συμπεριφερόταν όπως η μητέρα της στο Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Η The Body Shop επαναχρησιμοποιούσε τα πάντα, ξαναγέμιζε τα πάντα και ανακύκλωνε όσα μπορούσε. Το ίδρυμα της The Body Shop με δράσεις για τον περιβαλλοντικό ακτιβισμό δημιουργήθηκε μέσα από αυτές τις ιδέες.

Γνώριζε πολύ καλά ότι για να επιτύχει χρειαζόταν πολλά περισσότερα από μία καλή ιδέα. Χρειαζόταν και ο σωστός χρόνος. Η The Body Shop εμφανίστηκε αμέσως μόλις η Ευρώπη ξεκίνησε να γίνεται 'πράσινη'. Η The Body Shop ανέκαθεν ήταν αναγνωρίσιμη από το πράσινο χρώμα της, αλλά ήταν το μόνο χρώμα που μπορούσαν να βρουν για να καλύπτουν τους μουχλιασμένους τοίχους στο πρώτο κατάστημα. Άνοιξε ένα δεύτερο κατάστημα μέσα σε έξι μήνες, και μέχρι τότε είχε επιστρέψει και ο Gordon στην Αγγλία. Σκέφτηκε την ιδέα της 'αυτοχρηματοδότησης' περισσοτέρων νέων καταστημάτων, κάτι το οποίο πυροδότησε την ανάπτυξη του δικτύου franchise και το οποίο η The Body Shop δίδαξε σε όλο τον κόσμο. Η εταιρία εισήχθη στο χρηματιστήριο αξιών το 1984. Πλήθος βραβείων ήρθαν και όπως η Anita ισχυρίζονταν κάποια από τα βραβεία αυτά τα κατάλαβε, κάποια δεν τα κατάλαβε ποτέ, και μόνο ένα δύο σκέφτηκε μόνο ότι άξιζε.

Η Anita πίστευε ότι οι επιχειρήσεις έχουν τη δύναμη να κάνουν καλό. Γι’ αυτό το λόγο το Mission Statement της The Body Shop ξεκινούσε με την παρακάτω δέσμευση, 'Να αφιερώσουμε την επιχείρησή μας στο κυνήγι της κοινωνικής και περιβαλλοντικής αλλαγής.' Τα καταστήματα και τα προϊόντα χρησιμοποιούνται για να επικοινωνήσουμε τα ανθρώπινα δικαιώματα και τα περιβαλλοντικά θέματα.

Το 1993 συνάντησε έναν απεσταλμένο της φυλής Ogoni από τη Νιγηρία. Η φυλή αναζητούσε δικαιοσύνη και επανόρθωση από τον πετρελαϊκό πολυεθνικό κολοσσό Shell που κατέστρεφε τη γη τους μέσω της εξαγωγής και παραγωγής πετρελαίου. Σε συνεργασία με άλλες ΜΚΟ, ανήγαγαν την εκστρατεία τους σε παγκόσμιο σκοπό. Δυστυχώς, ο βασικός εκπρόσωπος της φυλής Ogoni, Ken Saro-Wiwa καθώς και οκτώ ακόμα μέλη της φυλής, εκτελέστηκαν το 1995 από την Κυβέρνηση της Νιγηρίας. Αλλά η εκστρατεία συνεχίστηκε και τελικά 19 άλλοι κρατούμενοι της φυλής απελευθερώθηκαν. Το 1997, μετά από 4 χρόνια αδυσώπητης άσκησης πιέσεων, η Shell εξέδωσε ένα αναθεωρημένο καταστατικό λειτουργίας με δέσμευση για την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της βιώσιμης ανάπτυξης. Ένα χρόνο αργότερα, λάνσαραν τη διαφημιστική εκστρατεία τους 'Profits and Principles' διακηρύσσοντας την αναγνώριση των συμφερόντων 'μίας ευρύτερης ομάδας μετόχων στην επιχείρησή μας'. Της άρεσε να θεωρεί ότι η The Body Shop βοήθησε να καταλάβει η Shell τι πραγματικά σημαίνει να έχεις εταιρική υπευθυνότητα.

Το Σεπτέμβριο του 2001 η Anita προχώρησε σε συνεργασία της The Body Shop με την Greenpeace, και μαζί με χιλιάδες άλλες οργανώσεις και καταναλωτές, δημιούργησαν μία διεθνή εκστρατεία για να ενημερωθεί το κοινό αναφορικά με το ζήτημα της καύσης των ορυκτών καυσίμων και της υπερθέρμανσης του πλανήτη αλλά και τις εναλλακτικές λύσεις που είναι διαθέσιμες, όπως τη χρήση ανανεώσιμων πηγών καυσίμων, συμπεριλαμβανομένης της αιολικής και της ηλιακής ενέργειας.
Ένας σημαντικός τομέας στον οποίο οι επιχειρήσεις και τα προσωπικά ενδιαφέροντα συνδυάστηκαν φυσικά είναι το Εμπόριο με Κοινότητες. Ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα εμπορίου στη βιομηχανία καλλυντικών, η The Body Shop υπήρξε η πρώτη εταιρία καλλυντικών που δημιούργησε άμεσες εμπορικές σχέσεις με κοινότητες και αντάλλαγμα φυσικά συστατικά και αξεσουάρ. Ξεκίνησε πριν από περίπου 20 χρόνια, η Anita επέβλεπε το πρόγραμμα, το οποίο αρχικά είχε το όνομα "Trade - Not Aid". Ξεκίνησε με έναν προμηθευτή στην Ινδία και σήμερα το δικό μας πρόγραμμα Εμπόριο με Κοινότητες δραστηριοποιείται από τη Βραζιλία έως τη Ζάμπια σε περισσότερες από 20 χώρες και προσφέρει ένα ζωτικής σημασίας εισόδημα σε περισσότερους από 15.000* ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Η Anita γνώριζε πως η εμπορική συναλλαγή με τη The Body Shop δεν επρόκειτο να κάνει τους αγρότες οικονομικά εύρωστους, αλλά τους έδωσε τη δυνατότητα να διατηρήσουν τον τρόπο ζωής που έχουν επιλέξει και μέσω της συνεργασίας αυτής να επιτύχουν την αυτονομία τους. Ένα παράδειγμα προμηθευτή μέσω του προγράμματος Εμπόριο με Κοινότητες είναι ο Tungteiya στην Γκάνα, όπου η Anita και το The Body Shop Foundation βοήθησαν προσφέροντας μύλους και εγκαταστάσεις σπασίματος καρπών προκειμένου να βελτιωθεί η δημιουργία του βουτύρου καριτέ – αυτό για πρώτη φορά έδωσε τη δυνατότητα στις γυναίκες της περιφέρειας Tamale να κερδίσουν ένα τακτικό και αξιόπιστο εισόδημα, να στείλουν με αυτά τα χρήματα τα παιδιά τους σχολείο, να έχουν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, να χτίσουν και να βελτιώσουν τα σπίτια τους. Επίσης, μπόρεσαν να χτίσουν 10* σχολεία και να πληρώσουν για τον εξοπλισμό και τους δασκάλους, ενώ η περιοχή απολαμβάνει ασφαλές πόσιμο νερό. Σε μία χώρα όπου το 43%* του πληθυσμού ζει κάτω από το όριο της φτώχειας και οι ευκαιρίες απασχόλησης είναι περιορισμένες, η ιστορία του Tungteiya Shea Butter Association αποτελεί έμπνευση.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η The Body Shop και η Anita είναι ταυτισμένοι στο μυαλό του κοινού. Ήταν τόσο μεγάλη η έμπνευση που προσέφερε που η The Body Shop έγινε μία παγκόσμια επιχείρηση με χιλιάδες υπαλλήλους να εργάζονται με κοινούς στόχους και να μοιράζονται κοινές αξίες. Αυτό της έχει δώσει μία εμπορική και διαφημιστική δύναμη και τη διαχωρίζει από τις κοινές επιχειρήσεις.

Η Anita υποστήριζε ότι τα τελευταία χρόνια ήταν η πιο συναρπαστική περίοδος της ζωής της – Πίστευε ότι όσο μεγαλώνεις, τόσο πιο καινοτόμος γίνεσαι. Λάτρευε μία φράση της Dorothy Sayers, "Μία γυναίκα που μεγαλώνει δεν μπορεί να τη σταματήσει καμία επίγεια δύναμη". Το Νοέμβριο του 1999, πήγε στο Σιάτλ για να μιλήσει ενάντια στο ρόλο του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου και έγινε μάρτυρας στη 'Μάχη του Σιάτλ'.

Το 2000 εξέδωσε την αυτοβιογραφία της με τίτλο "Business as Unusual" και το 2001 εξέδωσε το "Take it Personally", μία συλλογή από προκλητικές σκέψεις ενάντια στο μύθο της παγκοσμιοποίησης και τη δύναμη του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου.

Ο ενθουσιασμός και η επιτυχία αυτών των εγχειρημάτων της έδωσε το έναυσμα να ξεκινήσει το δικό της μικρό εκδοτικό οίκο για τον ακτιβισμό, τον Anita Roddick Publications. Της άρεσε να αναφέρει ότι κατασκεύαζαν "όπλα για μαζική ενημέρωση", να πειραματίζονται με ποικίλες φόρμες και μέσα προκειμένου να γιορτάζουν τα θέματα που τους απασχολούσαν: τα ανθρώπινα δικαιώματα, το περιβάλλον και τη δημιουργική διαφωνία. Τα πρώτα δύο βιβλία του εκδοτικού οίκου εκδόθηκαν το 2003: 'Brave Hearts, Rebel Spirits: A Spiritual Activist's Handbook' and 'A Revolution in Kindness'. Το 2004 εξέδωσε το 'Troubled Water: Saints, Sinners, Truths & Lies about the Global Water Crisis' and 'Numbers'. Και το 2005 επεξεργάστηκε εκ νέου, διόρθωσε και προχώρησε σε επανέκδοση της αυτοβιογραφίας της 'Business as Unusual'.

Δημιούργησε τη δική της ιστοσελίδα www.AnitaRoddick.com το 2001. Είχε ενθουσιαστεί με την δυνατότητα του διαδικτύου να ενώνει ανθρώπους που μοιράζονται τις ίδιες ιδέες και να τους ωθεί να αναλάβουν δράση.

Τα τελευταία χρόνια δεν υπήρχε καμία αμφιβολία ότι τα μεγαλύτερά της πάθη ήταν οι εκστρατείες που υποστήριζε – από τα εργατικά κάτεργα έως τις πολυεθνικές εταιρίες (που ένωσε τις δυνάμεις τους με τη National Labor Committee) και έγινε μέλος μίας ομάδας ακτιβιστών για τα ανθρώπινα δικαιώματα προκειμένου να απελευθερωθούν οι Αμερικανοί πολιτικοί κρατούμενοι, γνωστοί ως οι Τρεις της Αγκόλας. Αυτοί οι τρεις άνδρες, οι οποίοι ήταν έγρωμοι πολιτικοί ακτιβιστές τη δεκαετία του 1970, είχαν παραμείνει στις φυλακές της Αγκόλας σχεδόν 35 χρόνια.

Το 2006 η The Body Shop εξαγοράστηκε από τη L'Oreal, και η Anita ανέφερε: "Τόσο για τον Gordon όσο και για εμένα, πρόκειται αναμφίβολα για το καλύτερο δώρο που θα μπορούσε να λάβει η The Body Shop για τα 30α της γενέθλια. Η L'Oréal έχει επιδείξει διορατική ηγεσία καθώς θέλει να είναι ένας αυθεντικός υπέρμαχος των αξιών μας. Κατανοούν ότι η The Body Shop υπήρξε εντελώς διαφορετική στον κόσμο των επιχειρήσεων παγκοσμίως και με ποιο τρόπο έχουμε βοηθήσει να αλλάξει η γλώσσα των επιχειρήσεων, ενσωματώνοντας τη δράση για κοινωνική αλλαγή, ειδικά στον τομέα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της προστασίας των ζώων, του περιβάλλοντος και του εμπορίου με κοινότητες."

Η Anita παρέμεινε στο Διοικητικό Συμβούλιο. Το 2007 έλαβε μέρος σε μία εκστρατεία της The Body Shop στα καταστήματα και επίσης παραχωρούσε συμβουλές στη L'Oréal αναφορικά με το Εμπόριο με Κοινότητες.

Το 2007 η Anita ανακοίνωσε ότι έπασχε από Ηπατίτιδα C, την οποία απέκτησε από μία μετάγγιση μολυσμένου αίματος το 1971, χωρίς όμως να έχει διαγνωστεί η ασθένειά της έως το 2004. Δεσμεύτηκε να εργαστεί για το Hepatitis C Trust, και έγινε ο υποστιρικτής τους προκειμένου να ενημερώσουν το κοινό για τη συγκεκριμένη ασθένεια και να αναγκάσουν την κυβέρνηση να αναλάβει ενεργό δράση. Με γνώμονα το αυθεντικό της στυλ και την προσωπική της εμπειρία, η Anita λάνσαρε μία τεράστια εκστρατεία για να αφυπνίσει τους ανθρώπους για ένα εξαιρετικά σημαντικό ζήτημα και να διασφαλίσει την αλλαγή στην αντιμετώπιση και την πολιτική.

Η Dame Anita Roddick απεβίωσε στις 10 Σεπτεμβρίου 2007, έχοντας στο πλάι της τον σύζυγό της Gordon και τις δύο της κόρες. Αποδόθηκε φόρος τιμής από όλο τον κόσμο, με τον Βρετανό Πρωθυπουργό Gordon Brown να αναφέρει ότι "Η Anita πραγματοποίησε εκστρατείες για πράσινα ζητήματα πολλά χρόνια πριν γίνει της μόδας και ενέπνευσε εκατομμύρια ανθρώπους να κάνουν το ίδιο φέρνοντας στην αγορά ευρείας κατανάλωσης βιώσιμα προϊόντα. Ως μία από τις πλέον επιτυχημένες επιχειρηματίες αυτής της χώρας, αποτέλεσε έμπνευση για τις γυναίκες της χώρας που προσπαθούσαν να δημιουργήσουν και να αναπτύξουν τις δικές τους εταιρίες."

Ο John Sauven, executive director της Greenpeace που συνεργάστηκε με την Anita σε πολλές εκστρατείες, ανέφερε ότι "ήταν μία πραγματική έμπνευση για όσους βρίσκονταν γύρω της…. Ήταν τόσο μπροστά από την εποχή της στα θέματα επιχειρηματικής δραστηριότητας με πολλούς διαφορετικούς τρόπους... Ήταν πραγματική πρωτοπόρος."

Οι προμηθευτές βουτύρου κακάο από το συνεταιρισμό Kuapa Kokoo μέσω του προγράμματος Εμπόριο με Κοινότητες στην Γκάνα, ανέφεραν "Ευγνωμονούμε τον Θεό που μας έφερε έναν τέτοιο άνθρωπο κοντά μας: μία μητέρα της οποίας η αγάπη για την ανάπτυξη των ευάλωτων και μη προνομιούχων θα εξακολουθήσει να βρίσκεται στο μυαλό μας αιώνια. Η Anita θα βρίσκεται πάντα στη μνήμη της οικογένειας Kuapa Kokoo, καθώς δημιούργησε σε συνεργασία με τη The Body Shop ένα συγκρότημα σχολείων στην κοινότητα Bayerebon. Ο σπόρος που φύτεψε δίνει καρπούς επιτυχίας και διαφώτισης."